Tisztelt Ügyfeleink!
A pénzügyeink rendezése mindinkább digitális útra terelődik, a visszaéléseknek pedig számos új formája jelent meg, melyek alkalmazkodnak új szokásainkhoz, Ezért kiemelten fontos, hogy fokozott figyelemmel járjunk el mindennapos életvitelünk során. Ennek elősegítése céljából készült az alábbi tanulságos esetek gyűjteménye, a Magyar Bankszövetség által rendelkezésünkre bocsátott adatok alapján:
Bank ügyfelét WhatsApp üzenetben keresték meg a csalók, hogy a fia bajban van, és ezért megváltozott a telefonszáma, valamint küldjön részére pénzt. Sajnos a megtévesztés sikeres volt, az ügyfél egy litván számlára (LT12**************48) utalt el 850 EUR összeget egy tételben. Az Ügyfél a Budapest XIV. ker. Rendőrkapitányságon tett feljelentést.
Bank ügyfele a Vinted-en árult ruhákat. Itt találták meg a csalók, és az alkalmazás belső chat felületén vették fel vele a kapcsolatot. A kapcsolatfelvétel után küldtek számára egy emailt, mely egy QR kódot tartalmazott. Az ügyfél a telefonjával olvasta be a kódot, mely a már ismert bankválasztós oldalra irányította. Állítása szerint a Bank nem volt fent az oldalon, de a csalók általi mobil applikáció telepítés ismeretlen módon mégis elindult. Ügyfél a mobil applikáció telepítésre figyelmeztető SMS megérkezését követően jött rá a csalás kísérletére, és nem adta ki a telepítéshez szükséges kódot. Anyagi kár így nem érte, feljelentésről nincs információ.
Bank ügyfelét telefonon értesítették, hogy „AnyDesk” nevű nyereményjátékon nyert és számlájára 870 e. HUF fog hamarosan érkezni, de ehhez számlát kellene nyitnia. Ügyfél megnyitotta a számlát, majd ezt követően minden adatot – Bankkártya, NetBank – átadott az elkövetőknek. A számlára nem érkezett pénz, és ezt reklamálva, érdeklődve jelezte az incidenst, feljelentésről ebben az esetben sincs információ.
„Bank nevében” történő hívásoknál az „Bank által fejlesztett vírusirtó program” (Anydesk) telepítését kérték. Ezzel személy szerint engem is megkerestek. Én mondtam, hogy nekem már fel van telepítve az Anydesk magán célra és bontották is a vonalat.
Ügyfelet, vagy nem ügyfelet telefonon keresik a „XY” Bank nevében a hiteligénylésével kapcsolatban, és a hiteligénylés ellenőrzésének ürügyén ügyfélazonosító adatokat kérnek. A hívás pillanatában a hívó „ügynök” már rendelkezik az ügyfél személyes adataival. Egyik esetben sincs valós hiteligénylés. A telefonos megkeresés kapcsán klónozzák a Bank központi telefonszámát, egy picit eltérő formában (+36 061 458 6070), de a bank telefonszámát írja ki a telefon.
Adathalászat esetében újabban azt a tapasztalatunk, hogy nem aktiválnak be új készüléket, webes belépés történik a csalók részéről, gyakran magyar szolgáltató IP tartományából. Az ügyfelet bírják rá különböző módokon a tranzakciók jóváhagyására.
Strómanok toborzása esetében a „külföldről folyósított hitel” lehetősége és a klasszikus nigériai szerető szokott előfordulni.
Több bejelentés is érkezett, mely során az ügyfelek tájékoztatása szerint nyereményjáték során kihúzták az ügyfél nevét és nyert, de ehhez le kell töltenie az AnyDesk alkalmazást, hogy a nyereményt át tudják utalni.
Az ügyfelet kedvező befektetési lehetőséggel keresték meg, és ahhoz, hogy a befektetést nyomon tudják követni, úgy az alkalmazás letöltése szükséges. Ezen ügyfelek sajnos átadták az irányítási jogot a telefon és számítógép használat felett, így a csalók hozzáfértek az ügyfelek bankszámla, hitelkártya adataihoz és jelentős összegeket emeltek le azokról. Az ügyfelek mindegyik esetben megtették a rendőrségi feljelentést az illetékes hatóság felé.
Kérjük, fokozottan ügyeljen a banki és személyes adataira, jelszavaira! Ha bármilyen csalásra, vagy csalás gyanújára utaló körülményt észlel telefonon, interneten keresztül, kérjük, haladéktalanul jelezze a csalasmegelozes@polgaribank.hu e-mail címen.
Évvégi nyitvatartási rend
2024. december 9.
Évvégi munkaszüneti napok
2024. november 26.
Telefonos Ügyfélszolgálat 0-24
2024. szeptember 30.
© 2024 - Polgári Bank Zrt. Minden jog fenntartva