A kiberbűnözők folyamatosan új módszerekkel keresik fel a banki ügyfeleket, ezért kérjük Önöket, hogy kiemelten figyeljenek a banki adataik védelmére és figyelmesen olvassák el alábbi tájékoztatóinkat!
A csalások elkövetői egyre változatosabb módszereket dolgoznak ki, ezért az első és legfontosabb lépés, hogy meggyőződjön róla, lehet-e valós a hívás vagy az üzenet amit kapott. Minden esetben nagyon fontos a gyanús kérdések, jelek, viselkedés felismerése és a körültekintő válaszadás!
Hogyan ismerheti fel a különböző csalási formákat?
Az e-mailen, SMS-ben és telefonon keresztüli csalások az egyik leggyakoribb visszaélési formák, amelyek a banki ügyfeleket célozzák.
A csalók a Bankra vagy más vállalatra hivatkozva adatokat próbálnak kicsalni az ügyfelekből.
Vonzó árú termékek, szolgáltatások külföldi online felületeken való megvásárlásakor óvatlanul egy rejtett előfizetéshez is jóváhagyásunkat adhatjuk. Az ezeket kínáló csalárd online kereskedők így - az eredeti szándékunk ellenére - lehetőséget kapnak ismétlődő előfizetési terhelések levonására. Az első jóváhagyással végrehajtott vásárlással az ismétlődő terhelések – bejelentés hiányában – így akadálytalanul teljesülhetnek.
Amennyiben ilyen tranzakciókat tapasztal, javasoljuk azt mielőbb jeleznie bankunknak!
Amennyiben a fizetést követően a terméket nem kapja meg, illetve nincs valós teljesítés a megújuló szolgáltatás (előfizetés) mögött, úgy lehetősége van a kártyatársasági szabályok szerint ún. chargeback eljárást kezdeményezni. Ennek lényege, hogy visszakövetelheti a vásárlás ellenértékét, abban az esetben is, ha külföldi a kereskedő.
A visszatérítést a kártyát kibocsátó banknál kell kezdeményezni (ez a számlavezető bank), ennek során meg kell adni a tranzakció adatait – kereskedő/szolgáltató neve, vásárlás dátuma, a vásárlás ellenértéke, a kártya száma stb. Meg kell továbbá indokolni a visszatérítés okát, amely ezekben az esetben a szolgáltatás nem teljesítése (nem kapott az ügyfél árut, szolgáltatást). A bankoknak joguk van bekérni a csalárd kereskedővel folytatott kommunikációt is.
A csalások egyik gyakori formája, amikor az ügyfeleket telefonon, látszólag a Bank nevében keresik meg, és sürgető indokkal – csalásra hivatkozva – egy hamis történetet kitalálva, arra kérik őket, hogy adják ki bankkártya adataikat vagy internetbanki belépési adataikat, jóváhagyó SMS kódokat, esetleg távoli elérést lehetővé tevő alkalmazást letöltetni az ügyfél telefonjára, azzal az indokkal, hogy ez egy biztonsági program.
Ha bizonytalan a hívó fél kilétében szakítsa meg a hívást és hívja fel számlavezető bankfiókját!
Az emailen keresztüli adathalász módszernél a legismertebb, amikor a csalók online szolgáltatók nevében (pld. adott Bank vagy vállalat nevével visszaélve) e-mailt küldenek melyben tájékoztatják az ügyfelet, hogy biztonsági okokból zárolták a hozzáférést az érintett fiókjához, amit úgy tud feloldani, hogy az e-mailben küldött linkre kattintva frissíti az adatait.
Ezek a linkek egy internetbanki belépő oldalra vagy egy fizetési felületre hasonlító, de hamis weboldalra vezetnek. Ha a csalás áldozata ezen a weboldalon megadja a belépési adatait, akkor az adatai a csalókhoz kerülnek, akik ezáltal hozzáférhetnek az ügyfél számlájához.
Az SMS-ben megkísérelt csalások esetében a küldött üzenet feladója látszólag a Bank, de az üzenetben szereplő link egy hamis weboldalra vezet. Ha ezen a weboldalon az ügyfél megadja a bejelentkezési adatait, akkor azok a csalókhoz kerülnek, akik így hozzáférhetnek az ügyfél bankszámlájához is. Leggyakoribb előfordulásuk, hogy csomagküldő cégek nevében érkeznek, melyben kiszállítandó csomagra hivatkoznak. A csomag átvételének feltétele, hogy az ügyfél az üzenetben szereplő hivatkozásra kattintva adja meg bankkártya adatait. A hivatkozást megnyitva az adathalászok közvetlenül elkérhetik az ügyfél bankkártyaadatait, vagy a linkkel egy olyan applikációra irányíthatják, amellyel könnyen hozzáférhetnek személyes adataihoz.
Mindig közvetlenül a Polgári Bank Zrt. weboldaláról nyissa meg az InternetBankot, és mielőtt bejelentkezik az InternetBankba, győződjön meg arról, hogy valóban a Polgári Bank weboldalán van.
Ha más oldal jelenik meg, mint amit olvasni/használni szeretnénk, azonnal meg kell szakítani a kapcsolatot!
Azonnal utasítsanak el minden kérést, mely
az Önök internetbanki bejelentkezéshez és azonosításhoz szükséges jelszóra, vagy éppen a bankkártyához kapcsolódó adatokra, PIN kódra vonatkozik.
Minden esetben ellenőrizni kell a levél feladóját (e-mail cím és név egyaránt), valamint az üzenet tárgyát – ezek sokszor árulkodó jelek, hogy csalásról van szó.
E-mail üzenet esetében legyen gyanús a magyartalan megfogalmazás, a hibás ragozás, az értelmetlen mondatok.
Soha ne telepítsen olyan programot számítógépére vagy alkalmazást telefonjára, amit nem ismer, különösen ne telepítsen semmit mások kérésére!
Tegyen fel olyan kérdéseket, amelyekre biztosan csak a számlavezető bankja tudja a választ, például az Ön számlaszáma, kapcsolódó szolgáltatásai. Ha ezekre nem tud válaszolni a hívó, akkor minden bizonnyal csalók vannak a vonal végén.
Ha bizonytalan a hívó fél kilétében szakítsa meg a hívást és hívja fel a számlavezető bankját!
Belépés előtt ellenőrizze a böngésző címsorában a honlap címének helyességét: https://www.polgaribank.hu/...
A böngésző címsorában megjelenő lakat ikonra kattintva meg lehet győződni róla, hogy a weboldal kapcsolata biztonságos és ki a biztonsági tanúsítvány tulajdonosa.
A csalók lemásolják a Bank vagy egyéb közismert vállalkozás arculatát az ügyfelek megtévesztésére.
Mindig figyelmesen el kell olvasni, hogy az egyszer használatos kódokhoz tartozó szöveg mire ad felhatalmazást, és hogy a kód milyen tranzakció vagy módosítás végrehajtása érdekében készült.
Az e-mailekben található hiperhivatkozásokat soha nem szabad megnyitni és végrehajtani az ott található utasításokat.
Mit tegyen, ha már kiadta adatait a csalóknak?
Amennyiben az Ön adatai adathalász csalók kezébe kerültek vagy csalás áldozatává vált, az esetet haladéktalanul jelezze a Polgári Banknak az alábbi elérhetőségeken:
A Polgári Bank lehetőséget biztosít ügyfelei részére a visszaélés gyanús, vagy csalárd tranzakciók bejelentésére Internetbank felületen is. A bejelentés megtételére vonatkozó ügyféltájékoztató elérhető itt:
Ügyféltájékoztató
A Bank – a hatályos pénzforgalmi szabályok rendelkezéseinek megfelelően – a Számlatulajdonos által jóvá nem hagyott, vagy jóváhagyott, de általa hibásan teljesített pénzügyi megbízás összegét a kérelem vizsgálatát követően, illetve annak jogossága esetén visszatérti a Számlatulajdonos részére. Számlatulajdonos helyesbítési igényét a Bank részére a bankfiókokban benyújtott írásbeli nyilatkozattal, vagy elektronikus úton nyújthatja be az ÁSZF-ben meghatározott feltételek szerint.
A Bank a helyesbítésre vonatkozó kérelem megvizsgálását követően, amennyiben azt alaposnak találja, annak haladéktalanul eleget tesz és a tudomásszerzést követő munkanap végéig megtéríti a jóvá nem hagyott vagy hibásan teljesített fizetési művelet összegét. A Bank megtérítési kötelezettsége nem vonatkozik arra az esetre, ha csalás gyanúja merül fel és erről tájékoztatja a Magyar Nemzeti Bankot mint felügyeleti hatóságot.
Használja mindig a Bank által ajánlott banki limiteket, ezzel is megelőzve egy esetleges csalás esetében, hogy a csalók nagyobb összeghez jussanak. A Bank részéről beállított általános limit korláttal megadásra kerül, hogy mi az a maximális összeg amit levonhat a Bank a bankkártyáról, így ha elhagyja vagy ellopják a bankkártyáját, csak korlátozott összeget tudnak levenni vagy levásárolni róla.
Amennyiben nagyobb összegre lenne szüksége, mint a beállított limit, akkor azt egyszeri alkalomra is vagy rövidebb időszakra magasabbra lehet emelni.
Limitmódosítási lehetőségek:
A Polgári Bank Zrt-nél elérhető alszámlák, illetve betétszámlák létrehozásával elkülönítetten kezelheti pénzét. Így illetéktelen személy nem férhet hozzá.
Nyisson Értékpapírszámlát, hogy diverzifikálni tudja pénzügyei kockázatát, és hozzáférhetőségét.
Pénzügyei intézése során tartsa be az alábbi alapszabályokat:
Tájékoztatjuk ügyfeleinket, hogy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például bankkártyával, netbankkal, mobilapplikációval) való visszaélés esetén megvizsgáljuk a kárfelelősség kérdését. A kártérítési felelősség intézményünket nem terheli, ha a vizsgálat eredményeképpen az állapítható meg, hogy az ügyfél súlyosan gondatlan magatartásával hozzájárult a kár bekövetkezéséhez. A súlyos gondatlanság fennállásának kérdésében végső döntést a bíróság hozhat.
Polgári Bank Zrt. ügyféltájékoztató meghatalmazott elektronikus csatornákon való kompromittálódása esetén
A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatása
Budapest, 2025. március 6. – A bűnözők hamis ügyfél-elégedettségi kérdőívet töltetnek ki telefonon az ügyfelekkel az MNB nevében, megtudakolva bankjuk nevét és e-mailes elérhetőségüket. Ezt követően immár a bank nevében jelentkezve a csalók telefonon vagy internetes kémprogramok letöltetése révén szerzik meg az érintett fogyasztók bizalmas banki azonosítóit és lopják el pénzüket. Az MNB feljelentést tesz az újabb kibercsalók ellen és minden kommunikációs csatornán figyelmezteti a lakosságot.
A közelmúltban feltárt online vásárlásos rejtett előfizetési csalás után a Magyar Nemzeti Bank (MNB) fogyasztói jelzések alapján ismét egy új kibercsalási módszerről értesült. A bűnözők az elmúlt napokban a jegybank nevében keresték meg telefonon az ügyfeleket, azt állítva, hogy a hazai bankokra vonatkozó ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést végeznek. A beszélgetés során az adott ügyfelektől megtudakolták azok számlavezető hitelintézeteinek nevét, illetve rögzítették e-mailes elérhetőségüket is.
Az állítólagos „felmérést” követően nem sokkal az érintett ügyfelek egy része olyan adathalász e-mailt kapott az MNB nevében, amelynek mellékelt hivatkozását (linkjét) megnyitva a csalók számára számítógépéhez távoli hozzáférést biztosító alkalmazás (ez lehet AnyDesk vagy egyéb program is) töltődött le. Más ügyfeleket rövidesen saját bankjuk nevében hívtak fel a kiberbűnözők, és – a korábban megismert csalási mintázattal azonos módon – arról értesítették, hogy gyanús tranzakciókat látnak bankszámláján. A csalók ezekre hivatkozva és „banki segítséget” ajánlva próbálták megtudni az adott fogyasztók bizalmas banki azonosítóit, belépési jelszavait.
Az MNB nem végez semmiféle ügyfél-elégedettségi kérdőíves felmérést az ügyfelek között, a kiberbűnözők a jegybank nevének ismertségével élnek vissza. A kereskedelmi bankok soha semmilyen kommunikációs csatornán (sem telefonon, sem e-mailben vagy sms-ben) nem kérik el az ügyfelek bizalmas azonosítóit és nem töltetnek le azok gépére „vírusírtó” alkalmazásokat, vagyis a valóságban kémprogramokat.
Az MNB folyamatosan tájékoztatja a nyilvánosságot honlapja Pénzügyi Navigátor oldalán, illetve a Kiberpajzs.hu oldalain a kibercsalások típusairól, jellemzőiről. Emellett a hazai kereskedelmi bankok online csalásokkal kapcsolatos információkat tartalmazó aloldalain is további hasznos tudnivalók érhetők el a csalások megelőzési lehetőségeiről. Az MNB emellett minden esetben csalás gyanúja miatt feljelentést tesz a nyomozó hatóságnál, amennyiben a nevére való hivatkozással ilyen típusú bűnözői (kiber)támadásokról értesül.
Magyar Nemzeti Bank
A Magyar Nemzeti Bank sajtóközleménye
Budapest, 2024. május 6. – ”Gondos tervezés, gondtalan nyaralás” címmel indít kommunikációs kampányt az MNB melynek keretében új, pénzügyi kvízjátékokkal is tesztelhetik a fogyasztók, megfelelően felkészültek-e a vakáció alatti pénzügyi kockázatok elkerülésére. Az összeállított cikkek, játékos kvízek, tanácsadás és médiainterjúk célja, hogy pihenésünket pénzügyi szempontból is körültekintően tervezzük meg, többek között a kibercsalások minél hatékonyabb elkerülése érdekében.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) következő pénzügyi fogyasztóvédelmi kommunikációs kampányát a nyári utazások alatti pénzügyi döntések támogatása hívta életre. A jegybank felhívja a figyelmet a tudatos bankkártyahasználatra, emellett gyakorlati tanácsokkal és hasznos tippekkel segíti a körültekintő utazástervezést. A témában a Pénzügyi Navigátor honlapon e célra összeállított tematikus tartalmakból, a közösségi médiában, a vármegyeszékhelyeken elérhető Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodákban, illetve az MNB Ügyfélszolgálatán is kaphatunk segítséget.
A hazai kibocsátású bankkártyák külföldön is érvényesek, egyúttal a legkényelmesebb - a készpénzhez képest előnyösebb - fizetési eszköznek számítanak. Ha már az utazás előtt tudjuk, hogy bizonyos költségeket csak készpénzben lesz módunk kiegyenlíteni, feltétlenül tájékozódjunk arról, hogy a készpénzfelvételnek milyen költségei vannak az adott országban, s arról is, hogy hogyan tudunk pénzt felvenni a külföldi ATM-ből. Utazás előtt bankkártyánk kapcsán célszerű megtenni néhány óvintézkedést, például mindig jegyezzük fel azt a telefonszámot, amely segítségével a kártyánkat szükség esetén külföldről is letilthatjuk. A legtöbb országban – hazánkhoz hasonlóan – a kártyás fizetés díjmentes, de a készpénzfelvételnek a hazainál magasabb költsége lehet.
A nyaralás alatt se feledkezzünk meg arról, hogy a kiberbűnözők számára sajnos nincs határ. Az interneten csak megbízható kereskedelmi szolgáltatók oldalán célszerű megadni bankkártya-adatainkat, hiszen az MNB-hez érkezett több ügyféljelzés szerint ismert utaztatási társaságok külföldi autókölcsönzési vagy szállásadói partnereihez kötődő ügyleteknél digitális bankkártya-csalási kísérletek fordulhattak elő.
Noha egyes ügyfelek kizárólag a jól ismert szolgáltatók felületén adták meg a kifizetéshez szükséges bankkártya-adataikat, mégis (a szolgáltatás sikeres igénybevétele után, pl. külföldi utazásukról hazatérve) azt tapasztalták, hogy további, nagyobb összegeket próbáltak leemelni számlájukról. E kibercsalások ellen célszerű korlátozni bankkártyánk vásárlási-, készpénzfelvételi limitjeit. Emellett érdemes igénybe venni a kártyás tranzakciókról azonnali jelzést küldő felugró ablakos vagy sms-értesítési szolgáltatást. Internetes vásárlásnál a bankkártya PIN-kódját még kérésre sem szabad megadni, hiszen arra csak az ATM-eknél, POS-termináloknál van szükség. Az üdülés alatt lehetőleg kerülendők a nyilvános WiFi-hálózatok, inkább használjuk mobilnet-keretünket, még a szállodában is.
Külföldi tranzakcióknál döntésünktől függően lehetőség van helyszíni átváltásra (ún. dinamikus deviza-, illetve valutaváltásra, DCC) is, ha a POS-terminál vagy ATM felkínál ilyet. Ilyenkor a vásárlást vagy készpénzfelvételt a külföldi helyszínen is forint alapon végezhetjük el (a tranzakcióval egyidejűleg látjuk a számlánkról levonandó fix forintösszeget). Az alkalmazott árfolyam – melyről az ATM-en és az értékesítés helyén (például a kasszánál, digitális formában a POS terminálon, illetve online vásárlás esetén a képernyőn) is tájékoztatást kell kapnunk – általában kedvezőtlenebb a fogyasztónak, emellett az üzemeltető külföldi szolgáltató is díjat számíthat fel.
A helyszíni átváltással kalkulált forintösszeget nem kötelező elfogadni: dönthetünk úgy is, (a választási lehetőséget a szolgáltatóknak az ATM vagy POS kijelzőjén is jól láthatóan meg kell jeleníteniük), hogy a vásárlás vagy készpénzfelvétel ellenértékét az adott ország helyi pénzében fizetjük ki. Ekkor a tranzakció forintra átszámítása és bankszámlára terhelése a (jellemzően kedvezőbb árfolyamú) „hagyományos” kártyatársasági és banki átváltással történik.
Idén kvízekkel bővül a Pénzügyi Navigátor lakossági pénzügyi ismeretterjesztési kommunikációs aloldal, amelyeket az MNB fogyasztóvédelmi kampányainak állandó eszközeként használ majd a lakosság pénzügyi ismereteinek további növelése érdekében. A szórakoztatva tanulás jegyében az MNB a jövőben játékos kvízek formájában is eljuttatja a fogyasztókhoz a legfontosabb, tematizált pénzügyi fogyasztóvédelmi tanácsokat, ismereteket. Ennek első állomása a „Gondos tervezés, gondtalan nyaralás” kampány kvízjátéka, amellyel tesztelhetik tudásukat a kitöltők akár a valutaváltás, az utasbiztosítás, a külföldi kártyahasználat, de az internetes csalások felismerésében is. További kérdés esetén a Pénzügyi Navigátor tájékoztató oldalon túl az MNB Ügyfélszolgálatához, valamint a vidéki vármegyeszékhelyeken működő Pénzügyi Navigátor tanácsadó irodák munkatársaihoz is fordulhatnak információkért a fogyasztók.
Magyar Nemzeti Bank
A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatása
Csalók küldenek ki elektronikus leveleket magánszemélyeknek külföldi munkalehetőséghez vagy onnan érkező nagy összegű állítólagos pénzküldeményekhez kapcsolódó, az MNB által felszámítandó díjakról. A jegybank nem végez közvetlenül lakossági vagy vállalati ügyfelek számára semmiféle kereskedelmi banki elszámolási, vagy adminisztrációs tevékenységet. A megkeresett vagy megkárosított ügyfeleknek célszerű a rendőrséghez fordulni. Az MNB a nevével való visszaélés miatt tesz büntetőfeljelentést a nyomozó hatóságnál.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ügyfélbejelentések alapján értesült arról, hogy ismeretlenek a jegybank vagy annak elnöke nevében elektronikus leveleket küldenek ki magyar magánszemélyeknek, különböző banki átutalásokkal kapcsolatos költségekről értesítve őket. Az egyik ilyen értesítés szerint az adott ügyfélnek küldött nagy összegű külföldi pénzküldemény döntő részét „az MNB zárolta”, és ennek feloldásához a magánszemélynek több tízezer forintos jutalékot kell befizetnie egy külföldi bankszámlára. Egy másik eset szerint a külföldi átutalás teljesítéséhez több ezer dollárért „az MNB-nek kell újból aktiválnia” az adott ügyfél bankszámláját.
Az ügyfeleknek küldött elektronikus levelek az MNB vagy annak elnöke nevéhez hasonlító elektronikus levélcímekről érkeztek. Az e-mailek szövegét több esetben rossz magyarsággal (esetleg fordítóprogram segítségével) írták. Az esetleg vonakodó, habozó ügyfelek esetében a levelek hangneme idővel sürgetővé, agresszívvá válik, azzal fenyegetve őket, hogy ha rövid időn belül nem fizetik be a jutalékot, akkor a teljes átutalandó összeg elveszhet.
Az üzenetek feladói ismeretlen bűnözők, akik egyértelmű célja a fogyasztók megkárosítása. A jegybank javasolja az ezen tartalmú üzeneteket kapott (esetleg gazdasági társaságoknak), hogy semmiképp ne válaszoljanak, az esetet jelezzék az MNB-nek és a rendőrségnek. Ha egy ügyfél esetleg mégis küldött pénzt a csalóknak, célszerű azt is haladéktalanul bejelentenie a nyomozó hatóságnak.
Magyar Nemzeti Bank
Tájékoztató Ünnepi nyitvatartási rend 2025. május 1.
2025. április 23.
Tájékoztató Ünnepi nyitvatartási rend 2025. Húsvét
2025. április 14.
Informatikai rendszer karbantartás 2025.01.21.
2025. január 8.
© 2025 - Polgári Bank Zrt. Minden jog fenntartva