Figyelemfelhívás csalásokra

A Magyar Nemzeti Bank tájékoztatás szerint az elmúlt hónapokban megnövekedett a banki ügyfelekkel szembeni adathalász kísérletek, új módszerekkel próbálják csalók megszerezni az ügyfelek bankszámla vagy bankkártyaadatait:

  • banki ügyfélszolgálati telefonszám meghamisításával: időlegesen át tudják írni a hívó fél számát, így valamelyik bank hivatalos telefonszámáról keresik meg az ügyfeleket. A megkeresés ürügye a bank vagy az MNB nevében jóváhagyandó internetes vásárlásával kapcsolatos intézkedés, kártyaletiltás, az ügyfél által indított banki művelet elutasítása, veszélyhelyzet jelzése és - az ügyfélre nyomást helyezve - azonnali döntés kérése. A helyzet megoldásához az ügyfél bankszámla- vagy kártyaadatait, internetes belépési kódjait kérik el. Ha kiderül, hogy a hívott fél nem az adott bank ügyfele, jelzik, hogy hitelintézetük annak a pénzügyi intézménynek a megbízásából is eljár.

A bankok sohasem kérik el telefonon vagy elektronikus úton ügyfeleik azonosítóit, mivel már rendelkeznek ezekkel. Az MNB ilyen jellegű megkereséseket nem kezdeményez a banki ügyfelek irányába! Ismeretlen telefonos megkeresésnél érdemes a bankra és a megkeresés céljára vonatkozó kérdéseket feltenni, majd megszakítani a kapcsolatot. Ezután célszerű haladéktalanul jelezni a történteket immár a valódi banki ügyintézőknek.

  • az ügyfelek számítógépére vagy mobiltelefonjára távoli elérést biztosító kémprogramok telepítésével: telefonos vagy e-mailen jelentkező csalók az ügyfél mobiltelefonjára vagy számítógépére távoli elérést (páldául AnyDesk) biztosító, állítólagos "banki alkalmazást", illetve ismeretlen eredetű vírusirtó programokat, telepítenének. Ezek szintén a bizalmas banki azonosítókat - és más, a bűnözők számára értékes információkat - fürkésznék ki. A hitelintézetek a valóságban azonban sohasem igénylik ilyen programok telepítését.
  • ismert internetes szolgáltatókra hivatkozva: További újfajta megoldás, hogy a csalók nem bank, hanem valamelyik internetes kereskedői portál vagy egyéb szolgáltató nevében jelentkeznek, s a termék szállításához, szolgáltatásához kérik el előre az ügyfelek bizalmas banki adatait. Előfordul az is, hogy a bank nevében fellépő bűnözők e-mailben egy, az eredetire megtévesztésig hasonlító, de valójában hamis internetbanki oldalra ("függönyoldal") csalják, s ott kérik, hogy adja meg banki belépési adatokat.

A gyanús adathalász üzenetet – a számlavezető bank részére történő jelzés után – azonnal törölni kell, nem szabad megadni a személyes azonosítókat vagy megnyitni az üzenetet, vagy az abban szereplő linket.

A banki műveletekhez szükséges erős ügyfélhitelesítés, a fogyasztói tudatosság és a jegybank szigorú IT-felügyelése révén e kísérletek megelőzhetők, kivédhetők.

A bankszámlaműveleteknél már több éve, az internetes bankkártyás vásárlásoknál 2021. január 1. napjától bevezetett erős ügyfélhitelesítés jelentősen növelte az ügyfelek biztonságát a csalókkal szemben. A banki műveletek során nem elég a számla- vagy kártyaadatok  ismerete, ezen túlmenően további azonosító (a banktól mobiltelefonra érkező jelszó, online bankkártyás vásárlásoknál iPIN kód) is szükséges az ügylet jóváhagyásához.

A Magyar Nemzeti Bank folyamatosan felügyeli a pénzügyi intézmények informatikai rendszereinek biztonságát. Ezen túlmenően a banki ügyfelek online biztonsági tudatosságának fejlesztése – többek között a csaló adathalász módszerek és tartalmak megfelelő kezelése – érdekében honlapján tájékoztató oldalt (https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/hirek-aktualitasok/ne-valjon-szamitogepes-csalas-aldozatava)  és fogyasztóvédelmi tájékoztatót (https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/bankkartyak/biztonsag/a-bankkartyas-csalasokrol) is közzétett.

Ha bármilyen csalásra vagy csalás gyanújára utaló körülményt észlel telefonon, interneten keresztül, kérjük, haladéktalanul jelezze a csalasmegelozes@polgaribank.hu e-mail címen.

Aktuális


Hír

Ünnepi nyitvatartás 2024. május 1.

2024. április 25.

Hír

Informatikai rendszer karbantartás 2024.04.13.

2024. április 11.

Hír

Ügyféltájékoztató Bankkártya kibocsátással kapcsolatos változások

2024. március 5.

ATM&Fiók kereső
map ATM&Fiók kereső
Árfolyamok
map Árfolyamok
Vállalati hirdetmény
map Vállalati hirdetmény
Lakossági Hirdetmény
map Lakossági Hirdetmény
Csalásmegelőzés
map Csalásmegelőzés
kartyaletiltas
Kártyaletiltás

Elveszítette vagy ellopták bankkártyáját?

Bankkártyáját letilthatja a Polgári Bank Zrt. munkatársainak segítségével:

0-24 óráig a (06 1) 373-33-99 telefonszámon

személyesen munkaidőben a legközelebbi fiókunkban.

Kapcsolat
map Kapcsolat